De leerzame lessen van HubWays

De Nederlandse sierteeltsector staat bekend om zijn innovatie en sterke internationale positie. Met een jaarlijkse exportwaarde van 6,8 miljard euro en werkgelegenheid voor +-125.000 FTE, is deze sector cruciaal voor onze economie. In 2013 werd het project HubWays gelanceerd met de ambitie om de logistieke processen binnen de sector te optimaliseren en de concurrentiepositie te verstevigen. Dit initiatief werd breed ondersteund door grote instanties zoals het Ministerie van Economie, Landbouw en Innovatie, provinciale subsidieprogramma’s en vele bedrijven, waaronder kwekers, transporteurs, logistieke dienstverleners, exporteurs, groothandels en softwareleveranciers.

Het belang en de doelen van HubWays.

HubWays had als doel om de logistieke stromen tussen de verschillende marktplaatsen (zoals Aalsmeer, Naaldwijk en Rijnsburg) efficiënter en betrouwbaarder te maken. Dit zou bereikt worden door transportinformatieberichten zoals opdrachten en statusinformatie te digitaliseren en standaardiseren. Daarmee zijn ketenpartijen sneller en beter geïnformeerd, waardoor processen beter op elkaar kunnen worden aangesloten, bedrijven makkelijker kunnen samenwerken en fouten in het proces makkelijk te achterhalen zijn. Wat uiteindelijk resulteert in een lagere administratieve last en hogere beladingsgraad, met als gevolg:

  1. Een kleinere CO2-footprint van de sierteeltlogistiek;
  2. Verminderde druk op de arbeidsmarkt;
  3. Lagere kosten voor verladers én beter rendement voor logistieke dienstverleners;
  4. Algehele verbetering van de internationale concurrentiepositie van de sierteeltsector.

Het belang in cijfers.

In de looptijd van het project (2013 t/m 2015) is er veel onderzoek gedaan. Zo zijn er schattingen gedaan naar het gemiddeld verbeterpotentieel voor de sector als de doelen bereikt werden:

Indicator
Besparing sierteeltsector als geheel

Kilometers

23% reductie ≈ 22 miljoen km per jaar

Transporttijd

13% reductie ≈ 395K uur per jaar

CO2-emissie

19% reductie ≈ 15 miljoen T CO2 per jaar

Transportkosten

14% reductie ≈ € 26 miljoen per jaar

Houd er rekening mee dat dit onderzoek inmiddels redelijk gedateerd is. Er is veel veranderd in de tussentijd. Met name de trend waarin kopers steeds frequenter kleinere partijen inkopen heeft zich over de afgelopen jaren verder voortgezet. Dit maakt het aannemelijk dat het belang alleen maar groter is geworden, aangezien het hierdoor nog lastiger is geworden om een optimale belading van vrachtwagens te waarborgen.

Waarom HubWays volgens ons niet geslaagd is.

Ondanks de goede doelen en brede steun, is het project HubWays uiteindelijk niet van de grond gekomen. Wij denken dat dit kwam doordat het draagvlak onder de verschillende betrokken bedrijven verdween. Aanleiding hiervoor was de introductie van nieuwe diensten die het platform wilde aanbieden. Deze diensten concurreerde direct met de bedrijven waarmee ze samenwerkte.

Om een voorbeeld te geven, ons moederbedrijf BISIT Engineering was ook bij de ontwikkeling betrokken. Als marktleider in software voor de sierteeltlogistiek had BISIT een belangrijke sleutelrol. Zij moesten ervoor zorgen dat BLMS (het in de sector veelvuldig gebruikte TMS (transport managementsysteem)) digitaal aangesloten werd op het platform. Even later werd aangekondigd dat er ook een TMS zou worden ontwikkeld in het HubWays platform. Met een belangenconflict als logisch gevolg.

Ook de participerende logistieke bedrijven werden teleurgesteld. Het idee was dat het platform juist in dienst van hen zou werken. Helaas werden er plannen gemaakt om vanuit Hubways fysieke logistieke hubs te beginnen. Hiermee gingen zij op de stoel zitten van de gevestigde logistieke dienstverleners. Daarnaast zou HubWays als fourth party logistics de distributie van transportopdrachten in handen nemen. Bedrijven waren bang dat dit een grote impact zou hebben op de vrije markt en open en eerlijke concurrentie in de weg zou staan.

Onze nieuwe aanpak met Floritrack.

Hoewel HubWays niet slaagde, blijven de doelen en het belang van een verbeterde logistiek binnen de sierteeltsector zeer relevant. Daarom hebben wij Floritrack ontwikkeld, een platform dat veel gelijkenissen vertoont met HubWays maar met een fundamenteel andere aanpak.

Wat maakt Floritrack anders?

Ook met Floritrack zorgen we voor standaardisatie en digitalisering van transportinformatieberichten. We worden dan ook met enige regelmaat vergeleken met HubWays. Toch zijn er een aantal fundamentele verschillen:

  1. Floritrack wordt ontwikkeld voor en door de sierteeltlogistiek. Dit betekent dat de partijen die verantwoordelijk zijn voor het transport zelf de ontwikkelingen in de hand hebben.
  2. Floritrack blijft een neutrale facilitator die alleen een efficiëntere communicatie mogelijk maakt. We treden niet in de rol van andere ketenpartners en verstoren het zakelijke speelveld niet. We bieden alleen een geavanceerde communicatie tool die de traditionele methoden overtreft en ketenpartners voorziet van het inzicht wat ze nodig hebben.

Conclusie

HubWays was een veelbelovend initiatief dat helaas niet de verwachte resultaten heeft opgeleverd. Toch blijven de doelen en het belang voor de sector onveranderd. Met Floritrack zetten we deze doelen voort, maar met een aanpak die de bestaande marktdynamiek respecteert en geen nieuwe concurrentie creëert. Wij nodigen alle bedrijven in de sierteeltsector uit om deel te nemen en samen te werken aan een efficiëntere, duurzamere toekomst. Samen kunnen we de logistieke uitdagingen overwinnen en de concurrentiepositie van de Nederlandse sierteeltsector verder versterken.

Vergelijkbare artikelen

Wat goed dat je interesse hebt!

Laat je gegevens achter.