Met enige regelmaat spreken wij transporteurs en logistieke dienstverleners die zich zorgen maken over wie toegang krijgt tot hun gegevens. Dit is begrijpelijk, gezien de toenemende bewustwording van de waarde van data en het beschermen hiervan. Daarom wijden we dit artikel aan
Digitale uitwisseling gevoelige logistieke data.
Als IT-partner begrijpen we de bezorgdheid, vooral omdat we met Floritrack de uitwisseling van logistieke informatie volledig digitaliseren en automatiseren. Deze data bevatten veel gevoelige informatie, zoals klantgegevens, leveringsdetails en doorlooptijden. Daarom is het niet gek als je je zorgen maakt.
Hoe wij belangrijke gegevens uitwisselen.
Efficiënte gegevensuitwisseling is cruciaal in de sierteeltsector, maar het moet wel veilig gebeuren. Via Floritrack deel je alleen de relevante informatie met de juiste partijen. Niets meer, niets minder.
Dit doen we op basis van de transportopdracht. Hierin staat natuurlijk een afzender en ontvanger. Beide worden geïdentificeerd aan de hand van hun unieke GLN-code. Deze code is gekoppeld aan hun Floritrack account. Waarmee dus alleen zij toegang krijgen tot bijvoorbeeld de bijbehorende statusinformatie.
Daarnaast worden transportopdrachten niet zonder autorisatie uitgewisseld. Zowel opdrachtgever als opdrachtnemer zal eenmalig de koppeling met elkaar moeten activeren voordat de opdrachten automatisch worden gegenereerd en verstuurd.
Gratis aanvragen van GLN-codes via Floritrack.
Via Floritrack kun je gratis nieuwe GLN-codes aanvragen. Deze worden door ons gekeurd en toegevoegd aan de (GS1) database. Dit zorgt voor een volledige en correcte database van bedrijfscodes en locatiecodes, wat essentieel is voor de sector en onze missie.
Informatie wordt niet zomaar gedeeld met derden.
In principe wordt de informatie dus alleen met de door jou aangewezen ketenpartners gedeeld. Er is echter een uitzondering. Transporteurs die opdrachten willen ontvangen uit Floriday, dienen ermee akkoord te gaan dat de statusinformatie van scans terug wordt geleverd. Floriday wil de bestellingen op hun platform namelijk voorzien van de bijbehorende track & trace data. Als je dit niet wilt, zul je je dus moeten beperken tot de rechtstreekse koppelingen met kwekerssystemen of handmatige opdrachten via bijvoorbeeld je klantenportaal.