Wel je nieuwe tandenborstel volgen, maar niet je vracht vol met groen geluk?

Kijk jij vreemd op als je tegenwoordig geen track & trace informatie krijgt bij jouw bestelling in een willekeurige webshop? Veel mensen houden de levertijd in de gaten en zorgen ervoor dat ze thuis zijn om hun pakket in ontvangst te nemen. Anderen controleren even de link om te zien bij welke buren het pakket is afgeleverd. Kortom, in de consumentenmarkt is track & trace vanzelfsprekend en onmisbaar geworden. In de zakelijke logistieke dienstverlening loopt het wat dat betreft achter. Maar hoe komt dat?

De belangen van track & trace in de zakelijke (sierteelt) markt.

Bovenstaande voorbeeld is natuurlijk ook toepasbaar op de exporteurs en groothandels in de sierteeltsector. Ook zij willen maar al te graag weten hoe laat het personeel en de vrachtwagens klaar moeten staan om een levering zo snel mogelijk te verwerken. 

Ook het voorbeeld waarin jij als consument even online checkt waar je pakket is bezorgd, is een wens van vooral grotere kopers in de sierteeltmarkt. Sommige exporteurs en groothandels hebben meer dan 100 docks. Zij willen precies weten op welk dock een zending is afgeleverd, zonder dat ze zelf hoeven te zoeken. 

Uiteindelijk zorgt track & trace ervoor dat jij als consument weet waar je aan toe bent en geen pakketten mist. Echter, als een groothandel of exporteur een bestelling mist, zijn daar uiteindelijk veel meer consumenten de dupe van, aangezien de schappen in de winkel hierdoor langer leeg blijven. Je zou dus kunnen stellen dat track & trace in de zakelijke markt nog belangrijker is.

Waarom loopt de zakelijke (sierteelt) markt dan toch achter?

Er zijn verschillende antwoorden mogelijk op deze vraag. Er is geen eenduidig antwoord te geven, omdat dit kan verschillen per bedrijf. Hieronder belichten we drie redenen die wij met enige regelmaat tegenkomen.

1. Grote volumes en veel herhaalbestellingen

Langdurige relaties tussen opdrachtgevers en hun transporteurs, in combinatie met consistente bestellingen en leveringen, zorgen er uiteindelijk voor dat klanten weten wat ze kunnen verwachten. Hierdoor is er minder behoefte aan meer inzicht.

2. Complexiteit van de sierteeltlogistiek

Het komt vaak voor dat verschillende transporteurs werken aan één zending. Dit maakt het een stuk lastiger om track & trace van kas tot koper te garanderen. Daarnaast worden zendingen soms meerdere malen opgesplitst en samengevoegd. Voor een volledige dekking is standaardisatie van logistieke data nodig. Zo kunnen verschillende bedrijven deze data overnemen en aanvullen. Samenwerkende logistieke dienstverleners moeten dus samen kijken naar een uniforme oplossing als ze track & trace van kas tot koper willen realiseren.

3. Oude gewoontes in een traditionele markt

In de Nederlandse sierteeltlogistiek zijn er veel gevestigde namen die al jarenlang actief zijn. Voor sommige van deze bedrijven kan het lastig zijn om nieuwe werkwijzen te implementeren, simpelweg omdat oude gewoontes diep ingesleten zijn. Daarnaast komt het implementeren van track & trace vooral neer op veranderingen in het proces voor chauffeurs en boxmedewerkers. Zij zien de voordelen van hun inspanningen niet direct. Waar zij soms tijd moeten investeren, winnen collega’s dat op andere afdelingen dubbel en dwars terug.

Opmars track & trace in sierteeltlogistiek

Toch zien we in de afgelopen jaren steeds meer bedrijven in de sierteeltlogistiek track & trace implementeren in hun dienstverlening. Veel bedrijven die het aanbieden, vergelijken het vaak met de consumentenmarkt. Ze geven aan dat het een nieuwe standaard is waar je eigenlijk niet omheen kan. Maar een van de grootste drijfveren achter het implementeren van een track & trace systeem zijn toch de interne voordelen voor de logistieke dienstverlener zelf.

Vergelijkbare artikelen

Wat goed dat je interesse hebt!

Laat je gegevens achter.