Elke dag worden er duizenden bloemen en planten vanuit Nederland naar België, Frankrijk en Oost-Europa geëxporteerd door het innovatieve familiebedrijf Agora Group. Dit is een logistieke uitdaging waarbij elke vertraging direct gevolgen heeft voor de versheid en kwaliteit van de producten én de tevredenheid van klanten. Met een grote logistieke operatie is een gestroomlijnde en efficiënte supply chain cruciaal. Jori Kleis, inkoper van groene planten bij Agora Group, weet dat als geen ander. Na 7,5 jaar in de logistiek is hij inmiddels 2,5 jaar verantwoordelijk voor de commerciële inkoop van planten.
Minder bellen, meer focus
Voor Jori is het essentieel dat de bestelde handel op tijd binnenkomt, want ook als inkoper speelt logistiek nog steeds een sleutelrol in zijn werk. De vrachtwagens met de ingekochte handel moeten om 2 uur ‘s middags vertrekken vanuit Nederland richting Frankrijk. Een vertraging in de keten heeft direct impact op het hele proces. Om te zorgen dat alles op schema blijft, besteedt hij dagelijks veel tijd aan de telefoon met leveranciers: “Ik pleeg dagelijks denk ik wel meer dan 100 belletjes.” Hiervan gaat een groot deel over statussen van zendingen.
Hoewel hij contact met leveranciers belangrijk vindt, wil hij zich liever richten op strategische gesprekken over handel en kansen in plaats van tijd te verliezen aan het achterhalen van leveringstatussen. “Bellen met leveranciers is altijd goed, maar dan moet het over handel en kansen gaan, niet over waar is mijn handel? Dat brengt onnodige frustratie en stress met zich mee.”
Klein volume, groot plezier
Agora Group is nog maar even op weg als gebruiker van Floritrack en hoewel er nog maar een deel van zijn leveranciers aangesloten is, merkt Jori nu al een groot verschil: “Floritrack scheelt mij heel veel belletjes, nu al zo’n 10 telefoontjes per dag.” Bovendien heeft de kweker ook niet altijd direct een antwoord klaar, soms moeten ze later terugbellen of hang je langer dan 5 minuten aan de lijn. Dankzij Floritrack heeft Jori direct inzicht in de lopende leveringen en hoeft hij minder vaak achter informatie aan te gaan.
33% minder bellen
Minder telefoontjes over zendingstatussen in totaal.
Binnen 5 minuten live
Floritrack is direct inzetbaar.
100% minder statusbelletjes
Bij leveranciers die werken met Floritrack.
Voordelen voor de hele keten
Volgens Jori zit de echte kracht van Floritrack in het samenbrengen van alle inkomende stromen in één overzichtelijk platform. Hierdoor zou iedereen minder bezig zijn met het oplossen van problemen: “Dan kunnen kwekers gewoon doen waar ze goed in zijn: mooie producten kweken. En een planner van een transportbedrijf kan zich bezighouden met nieuwe zendingen.”
Op dit moment ziet Jori in Floritrack de zendingen van een aantal leveranciers, uitgevoerd door verschillende transporteurs, in één overzicht samenkomen. Sommige logistieke dienstverleners gebruiken hun eigen track & trace-systemen, maar dat betekent dat je als inkoper moet inloggen in verschillende omgevingen: “Het liefste doe je alles onder één dak en hoef je niet bij drie verschillende systemen in te loggen.”
Daarnaast werken deze systemen volgens Jori vaak niet optimaal. Toegang is soms lastig en het vinden van de juiste informatie kan tijdrovend zijn. Floritrack biedt volgens hem juist een overzichtelijk en efficiënt systeem: “Heel helder, niet te veel tierelantijntjes. Eigenlijk zit alles erin wat je nodig hebt en je kan het hele proces volgen. Qua lay-out is het gewoon goed, heel gebruiksvriendelijk.”

“Eigenlijk zit alles erin wat je nodig hebt en je kan het hele proces volgen. Qua lay-out is het gewoon goed, heel gebruiksvriendelijk..”
Een transparante toekomst met Floritrack
Jori ziet de potentie van Floritrack en benadrukt dat hoe meer partijen zich aansluiten, hoe efficiënter de hele keten wordt. Jori besluit enthousiast: “Ik heb een hele hoge gunfactor voor Floritrack en ik hoop dat de keten net zo enthousiast wordt als ik. Ik vind het echt een winst. Ik heb dit ook nog nooit eerder gezien.”