In de wereld van logistiek en transport zijn er verschillende manieren om je transportopdracht uit te laten voeren. Meestal heeft een verlader zijn of haar vaste partners. Maar er bestaan ook tussenpersonen zoals vrachtbeurzen en expediteurs. Wat doen deze partijen precies en wat doet Floritrack anders dan deze typische ‘middlemen’? In dit artikel vergelijken we 2 appels en 1 peer.
Wat is een vrachtbeurs?
Het idee achter een vrachtbeurs (of ‘freight exchange’) is vrij eenvoudig. Transportbedrijven kunnen hun beschikbare capaciteit en routes adverteren op het platform. Aan de andere kant kunnen bedrijven die vracht moeten verzenden, zoeken naar geschikte transportopties op basis van hun behoeften, zoals het soort vracht, de afstand en het tijdsbestek. De vrachtbeurs fungeert als een matchmaker, waarbij verladers en vervoerders met elkaar in contact worden gebracht en de details van hun vrachttransacties kunnen regelen.
Wat is een expediteur?
Laten we nu eens kijken naar de rol van een expediteur in het transportlandschap. Een expediteur, ook wel bekend als een ‘freight forwarder’, is een professionele tussenpersoon die verantwoordelijk is voor het organiseren en regelen van het transport van goederen namens hun klanten. Ze fungeren als een schakel tussen vrachtvervoerders en vrachtzoekenden, en bieden een breed scala aan logistieke diensten om het transportproces soepel te laten verlopen. Hiermee streven ze ernaar om de verlader volledig te ontzorgen. Dit is een relatief dure oplossing en zet daarmee veel druk op de vaak kleine marges voor transporteurs in de sierteelt sector.
Hoe verschilt Floritrack van deze partijen?
Floritrack is een communicatiemiddel. Dit betekent dat wij nooit gaan bepalen wie wat moet vervoeren. Samenwerkende transporteurs, logistieke dienstverleners en verladers gebruiken Floritrack om logistieke data zoals transportopdrachten naar elkaar te versturen. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om deze data te verrijken met statusinformatie (track & trace). Dit zorgt ervoor dat bestaande samenwerkingen binnen de keten nóg efficiënter en transparanter verlopen.
Het vinden van de juiste logistieke partners.
Floritrack gebruikers moeten dus zelf hun logistieke partners zoeken. Het vinden van een geschikte partner is niet zo simpel als het vergelijken van prijzen, routes en diensten zoals een vrachtbeurs pretendeert. Bedrijven moeten zeker ook qua strategie en werkwijze bij elkaar passen. Een prijsvechter past bijvoorbeeld niet bij een transporteur die de hoogste kwaliteit en zorg biedt. Uiteindelijk heeft de logistieke dienstverlener waar jij jouw opdracht aan uitbesteed een directe invloed op jouw imago. Daarom is het belangrijk dat je eerst investeert in een duurzame relatie en een wederzijds vertrouwen opbouwt.