CAAC realiseert een enorme inhaalslag op de kwaliteit én efficiëntie.

Marnixfoto

CAAC is een innovatief bedrijf dat verschillende interne logistieke diensten verzorgt op de veilinglocaties van Royal FloraHolland. Van het afleveren van directe stromen, kopen op afstand, inslag en opslag en diverse maatwerk dienstverleningen. CAAC kwam bij ons met de vraag hoe zij de verwerking van de directe stromen naar een hoger niveau konden tillen. Samen zijn we gaan kijken naar de mogelijkheden. Hieruit is een prachtige case met een uitstekend resultaat ontstaan.

De uitdaging

Voor een volledige facturatie werd elke kar op de afgesproken afleverlocatie gescand. Om de karren te kunnen scannen moest elke kar worden voorzien van een sticker met een QR-code. Van de zendingen die CAAC moet verwerken is 75% voorzien van een aanvoerbrief. Aan de hand van deze brief werd de zending handmatig geïdentificeerd en voorzien van de sticker. Dit was een tijdrovend proces, aangezien CAAC dagelijks honderden zendingen verwerkt. Daarnaast bestaat bij menselijk handelen altijd de kans dat er fouten worden gemaakt.

De nieuwe werkwijze

Door middel van een nieuwe API-koppeling kan CAAC nu de aanvoerbrieven scannen. Floritrack identificeert aan de hand van de brief de zending en zet deze in het systeem van CAAC. Hierdoor ligt meteen vast wat er is binnengekomen. De zendingen kunnen nu zonder stickers worden gedistribueerd naar de juiste locatie.

Eenmaal op de afleverlocatie scant de medewerker de GLN-locatie en aanvoerbrief. Hiermee wordt vastgelegd dat de opdracht is voltooid, waarna die automatisch wordt toegevoegd aan de factuur voor de klant. Ook is er nu de mogelijkheid om de volgende schakel in de keten automatisch een notificatie te sturen als de karren klaar staan voor transport. Tot slot ontvangen transporteurs die ook zijn aangesloten bij Floritrack deze opdracht automatisch in hun eigen planningssysteem.

Het resultaat

CAAC ziet een enorme inhaalslag op de kwaliteit én efficiëntie van hun dienstverlening. Ze zien nu live wat er binnenkomt en afgeleverd wordt. De doorlooptijden kunnen hierdoor in real time worden gemonitord. Nu zijn ze direct op de hoogte als de levertijden in het gedrang dreigen te komen en kunnen ze tijdig bijschakelen.

Daarnaast zorgt de nieuwe werkwijze ervoor dat er aanzienlijk minder fouten worden gemaakt. Zo is CAAC meteen op de hoogte als er een onbalans ontstaat tussen het aantal ingeslagen karren en het aantal afgeleverde karren. Tot slot is het niet meer nodig om handmatig 75% van de binnengekomen handel te identificeren en te stickeren. Zo worden niet alleen plakfouten voorkomen, maar wordt er ook een grote tijdsbesparing gerealiseerd.

Vergelijkbare artikelen

Wat goed dat je interesse hebt!

Laat je gegevens achter.